صفحه اصلی
Raya

بازاریابی پزشکی و سلامت

بازاریابی پزشکی و سلامت

بازاریابی پزشکی و سلامت

نکاتی که پزشکان و کسب و کارهای پزشکی باید بدانند.

بازاریابی در حوزه سلامت (Healthcare Marketing) یک فرایند بازاریابی استراتژیک است که در آن تمامی منابعی که یک تجارت درمانی برای رشد پایدار فعالیت خود نیاز دارد، بررسی شده و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود شناسایی می شوند. با بهره‌گیری از منابع درست بازاریابی، مراجعین و بیماران جدید به سمت شما هدایت شده و مراجعین قبلی نیز به برند شما وفادار خواهند ماند.

صنعت بهداشت و درمان به ویژه در دوران کرونا، به سرعت در حال تغییر است. کاهش مراجعات حضوری به مراکز درمانی، رونق بازار پزشکی آنلاین، افزایش مراکز پزشکی و زیبایی و ارائه‌ی خدمات مشابه پزشکی در مناطق مختلف، اهمیت بازاریابی را در حوزه سلامت بیشتر کرده است. با برنامه‌های بازاریابی مناسب، شما به مشتریان بالقوه نشان می‌دهید که نه تنها خدمات و عملکردتان با رقبا متفاوت است؛ بلکه گزینه بسیار مناسب‌تری هم خواهید بود.

قدم اول برای درک نحوه کار در بازاریابی درمانی، تصور بیماران یا مراجعین مانند مشتریان است. مشتریان گزینه‌های بی پایانی برای انتخاب دارند، پس چرا باید شما را انتخاب کنند؟ استراتژی بازاریابی درمانی شما باید پاسخگوی این سوال باشد.

در این مقاله در مورد بخش‌های مختلف بازاریابی در حوزه سلامت و تکنیک‌های بازاریابی موثر در هر کدام از بخش‌ها صحبت خواهیم کرد. داشتن یک استراتژی مناسب بازاریابی درمانی با افزایش مراجعه بیمار یا مشتری و کاهش بودجه بازاریابی همراه می شود که منجر به افزایش ROI (نرخ بازگشت سرمایه) کسب و کار پزشکی شما می‌شود.

بازاریابی پزشکی

بازاریابی پزشکی یا مارکتینگ پزشکی در دنیا گاهی زیر مجموعه‌ای از بازاریابی حوزه سلامت در نظر گرفته می‌شود و گاهی مترادف با آن. بازاریابی پزشکی را هم می‌توان به زیر مجموعه‌های بیشتری مانند بازاریابی پزشکان و متخصصین، بازاریابی دندانپزشکی، بازاریابی گردشگری پزشکی، بازاریابی روانشناسان و مشابه این موارد تقسیم کرد.

فعالیت‌های بازاریابی پزشکی شامل پشتیبانی از مشتریان فعلی، جذب بیماران هدف، تعامل با مشتریان بالقوه، تقویت حضور اجتماعی، تحقیقات و شناخت بازار، تبلیغات اصولی در فضای آنلاین و آفلاین است. به یاد داشته باشید تمامی این فعالیت‌ها باید هماهنگ با هم و در یک چارچوب انجام شود و به صورت جداگانه طرح ریزی و اجرا نشود. باید پس از طرح ریزی استراتژی‌ها و پیاده سازی آن‌ها به صورت مداوم نتایج را در افزایش مراجعه بیمار یا مشتری بررسی کنید و در صورت لزوم اصلاحات مورد نیاز را انجام دهید.

در بازاریابی پزشکی شما باید بر روی نیازهای مخاطبان هدف خود شامل بیماران، مراجعین و پزشکان دیگر، متمرکز شوید. باید متناسب با شناخت جنس، نوع و نیازهای مشتریان خود تولید محتوا کرده و سعی در معرفی خود کنید.

از تفاوت های مهم بازاریابی پزشکی با بازاریابی صنایع دیگر، حساسیت محتواهای تولید شده در این حوزه است. بازاریابی محتوا پزشکی حتماً باید با درک دانش پزشکی یا بهره گیری از مشاوره های پزشکی معتبر و درست، همراه باشد. در این صورت است که می توانید اعتماد مشتریان بالقوه را کسب کرده و شاهد رونق کسب و کار پزشکی خود باشید.

بازاریابی بیمارستانی

بازاریابی مراکز درمانی و بیمارستانی شامل فعالیت‌هایی برای آگاه‌سازی، جذب و ایجاد ارتباط مداوم با افرادی است که به خدمات پزشکی نیاز دارند. استراتژی کلی بازاریابی بیمارستانی شما، باید نشان دادن امتیاز و برتری خدمات ارائه شده نسبت به مراکز درمانی و بیمارستان‌های دیگر به مشتریان بالقوه بیمارستانی باشد. فرایندهای بازاریابی در بیمارستان‌ها باید طوری برنامه ریزی شود که مشتریان فعلی شما به عنوان نماینده‌های بازاریابی برای شما فعالیت داشته باشند و به صورت مداوم بیمارستان شما را به آشنایان و دوستان خود توصیه کنند.   

همچنین بازاریابی در بیمارستان ها می تواند شامل جذب پزشکان و متخصصین برجسته و نامی در حوزه‌های مختلف برای فعالیت در بیمارستان شما می باشد. این امر در کسب اعتبار بالا برای بیمارستان نزد بیماران و جذب آن ها اهمیت زیادی دارد.  

بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی مجهز و پیشرفته، می‌توانند سهم بزرگی از بازاریابی گردشگری سلامت را به خود اختصاص دهند. با برنامه‌ریزی درست و پیدا کردن کانال‌های مناسب می‌توانید سالیانه بیماران زیادی را از کشورهای مختلف دنیا جذب بیمارستان خود کرده و از این راه به درآمد بسیار خوبی دست پیدا کنید.

در آخر، به مدیران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به شدت توصیه می‌کنیم که در برنامه بازاریابی بیمارستانی خود، از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ غافل نشوند. داشتن یک وب سایت با طراحی کاربری مناسب، سئو و بهینه سازی سایت بر اساس کلمات کلیدی مرتبط، حضور مناسب و متفاوت در شبکه‌های اجتماعی، استفاده مناسب از ویدیو مارکتینگ، بازاریابی پیامکی و دیگر امکانات بازاریابی دیجیتال، بسیار در جذب بیماران و رشد و ارتقای بیمارستان تاثیرگذار خواهد بود.   

بازاریابی دیجیتال پزشکی

رشد چشمگیر ابزارهای دیجیتال و دسترسی آسان‌تر مردم به اینترنت و فضای آنلاین نسبت به گذشته سبب رونق بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ شده است. با پیدا شدن ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن، تمایل مردم برای استفاده از خدمات آنلاین پزشکی بسیار بیشتر شده است. این فضا، ضرورت حضور پزشکان و فعالین حوزه‌ی درمانی و بهداشتی در فضای مجازی را چند برابر کرده است.

از جمله ابزارهای ضروری در بازاریابی دیجیتال پزشکی می‌توان به وب سایت پزشکی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو پزشکی، ویدیو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و تهیه بلاگ اشاره کرد. استفاده از تمامی ابزارهای ذکر شده نیاز به تحقیق و برنامه ریزی اصولی و استفاده از کارشناسان متخصص دارد.

در تمامی ابزارهای دیجیتال نیز، تجربه کاربر نقش بسیار مهمی دارد. اگر کسی بخواهد صفحه ای از سایت پزشکی شما را بازدید کند، آیا در حدود ده ثانیه از خدمات پزشکی شما مطلع می‌شود؟ آیا محتوای متنی، تصاویر و ویدیوهای موجود در سایت و شبکه‌های اجتماعی پزشکی شما به نیاز و پرسش های افراد پاسخ مناسب می‌دهد؟ شبکه اجتماعی پزشکان باید مکانی برای تعامل با افراد باشد و علاوه بر رفع نیاز آن ها، بتواند حس خوبی را در آنها ایجاد کند.  

بازاریابی دیجیتال برای پزشکان و صاحبان کسب و کارهای پزشکی، یک سرمایه گذاری بلند مدت است. ممکن است مجبور شوید برای اجرای این فعالیت‌ها نیروهایی را استخدام کرده و بودجه بیشتری نسبت به گذشته خرج کنید. اما در پایان، در صورت اجرای اصولی برنامه‌ها، ارزش این هزینه‌ها را دارد و قطعاً حجم مراجعین یا مشتریان شما سریع‌تر از گذشته رشد می‌کند.

بازاریابی تجهیزات پزشکی

بازاریابی تجهیزات پزشکی با وجود تفاوت‌هایی که با دیگر شاخه‌های بازاریابی درمانی دارد اما در بسیاری منابع، زیر مجموعه‌ای از بازاریابی در حوزه سلامت در نظر گرفته شده است. مانند دیگر بخش‌های بازاریابی حوزه سلامت، مصرف کنندگان تجهیزات پزشکی افرادی هستند که به دنبال خدمات درمانی یا زیبایی می‌گردند. همان طور قبلاً ذکر کردیم، استراتژی اصلی تمامی برنامه‌های بازاریابی باید بر پایه‌ی مشتریان و کاربران طراحی شود.    

بازار عمده هدف تجهیزات پزشکی شامل پزشکان، متخصصین، مراکز درمانی و زیبایی، مطب، کلینیک و بیمارستان‌ها می‌باشد. در بسیاری موارد این بیماران و مراجعین هستند که در تصمیم‌ گیری مراکز و افراد تاثیر گذار هستند و نباید فعالیت‌های لازم بازاریابی برای آن‌ها نادیده گرفته شود. استفاده از تجربه‌ی مناسب و راحت بیماران از تجهیزات پزشکی در تبلیغات و برنامه‌های بازاریابی، روشی بسیار مناسب در جذب مشتریان است.

اصول بازاریابی تجهیزات پزشکی پایه‌های دیگری هم به جز برندینگ و شناسایی مخاطبان هدف دارد؛ از جمله این موارد می توان برنامه‌ریزی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی رویدادها و همایش‌ها (Event Marketing)، شناسایی کانال‌های مناسب توزیع، قیمت گذاری رقابتی، تبلیغات آفلاین و آنلاین را نام برد. برنامه ریزی بازاریابی و استفاده  درست از این موارد ذکر شده می‌تواند نقش عمده‌ای در افزایش درآمد و کسب سهم مناسب بازار برای شرکت‌های تجهیزات پزشکی ایفا کند.

از همین امروز شروع کنید.

اگر در حوزه های مختلف تجارت درمانی مشغول فعالیت هستید، امیدواریم با خواندن این مقاله به فکر برنامه‌ریزی بازاریابی برای کسب و کار درمانی خود افتاده باشید. مطالبی که در هر بخش از بازاریابی در حوزه سلامت مطرح کردیم صرفاٌ جهت معرفی و آشنایی شما با اصول اولیه بازاریابی در هر بخش بوده است. در مقاله‌های بعدی هر کدام از بخش ها را به صورت جزیی تر بررسی کرده و راهکارهای مناسب هر کدام را معرفی خواهیم کرد. با وجود فضای رقابتی بازار، بهتر است از همین امروز برنامه‌ریزی اولیه برای فعالیت‌های بازاریابی کسب و کار خود را شروع کنید.  

دیگر مقالات و بلاگ ها

تبلیغات همسان یا گوگل ادورز

تبلیغات همسان بهتر است یا گوگل ادورز

این سوال را خیلی از مدیران کلینیک های پوست و مو و یا دندانپزشکی از ما می پرسند و اگر فقط در اینجا بخواهیم به دو نکته اشاره کنیم : تبلیغات گوگل ادورز کاملا به مخاطب هدف ( مخاطبی که کلید واژه خاصی را جستجو کرده است ) نمایش داده می شود

ادامۀ مطلب
نحوه قیمت‌گذاری سئوی سایت پزشکی

نحوه قیمت‌گذاری سئوی سایت پزشکی

سئو یک فرآیند کاملاً تخصصی و نتیجه محور است، یک تیم سئو باید پس از بررسی‌های لازم به کارفرما این اطمینان را بدهد که توانایی کسب رتبه و رقابت با رقبای صفحه اول را دارد و قیمت‌گذاری سئوی سایت پزشکی آن انجام شود.

ادامۀ مطلب
تبلیغات کلینیک دندانپزشکی

روش های جذب بیمار دندانپزشکی

روش های جذب بیمار دندانپزشکی در کلینیک ها و مطب ها

ادامۀ مطلب