صفحه اصلی
Raya

تکنیک های مهم سئو سایت پزشکی

تکنیک های مهم سئو سایت پزشکی

تکنیک های مهم سئو سایت پزشکی

 آمار دقیقی از رفتار کاربران ایرانی نسبت به سایت های پزشکی در ایران نداریم، اما آمار در کشورهای دیگر نشان میدهد که نزدیک به 77 درصد از بیماران برای پیدا کردن یک پزشک به سراغ گوگل می آیند. همینطور حدود 90 درصد از آنها برای پیدا کردن جواب سوالات پزشکی شان، باز از گوگل کمک میگیرند.

حالا اگر سایت پزشکی شما در یکی از 3 رتبه اول گوگل باشد، شانس این را دارید که بین 40 تا 55 درصد از کاربران یا بیماران را جذب کلینیک کنید! در این مقاله میخواهیم تکنیک های مهم سئو سایت پزشکی را به شما توضیح بدهیم.

سئو سایت پزشکی اصلا چیه؟

نیاز به توضیح زیادی ندارد، در واقع سئو به معنی بهینه کردن وب سایت برای دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل است و سئوی سایت پزشکی هم یعنی پیاده کردن تمامی فعالیت ها و فرایند سئو روی یک وب سایت در حوزه سلامت و پزشکی. در این فرآیند ما سعی می کنیم رتبه سایت مورد نظر را روی چند دسته کلمه مهم بهینه کنیم تا بیماران به نتیجه بهتری در جستجوی خود برسند:

  1. اول از همه روی نام خودت پزشک. یعنی کاری کنیم که وقتی کاربر مثلاً جستجو کرد دکتر آتنا فوده بتواند سایت شما را در صفحه اول نتایج جستجو مشاهده کند.
    2. درجه دوم تلاش مان برای سئو کردن سایت پزشکی روی کلمات مرتبط به حوزه تخصصی پزشکی است. مثلا عبارات دکتر دندانپزشکی، دکتر دندانپزشکی کرج، دکتر دندانپزشکی غرب تهران و… .
    3. در درجه سوم به سراغ کلمات دسته قیمت دار می رویم. یعنی چه؟ مثلاً کلمه هزینه بوتاکس یا هزینه کاشت مو.  مخاطبانی که این کلمات را جستجو می کنند، نرخ تبدیل به مشتری خوبی دارند.
    4. در درجه چهارم هم به سراغ بازاریابی محتوا می رویم و روی کلماتی کار می کنیم که مخاطبان یا بیماران در حوزه تخصصی شما در مورد آن سوال دارند. مثلاً اینکه چطور دندان‌درد را از بین ببریم یا اینکه چطور از ریختن موهام جلوگیری کنم.

عوامل و فاکتورهای موثر بر سئو سایت پزشکی

سئوی سایت های پزشکی دقیقاً مشابه دیگر سایت هاست. که شامل 4 اقدام مهم هست:

  1. اول مشکلات تکنیکال و فنی سایت را بررسی میکنیم و در صورت وجود، آنها را از بین می بریم.
  2. دوم تمرکزمان روی تولید محتوای متنی و ویدیویی هست که در سایت میگذاریم. ابتدای محتوای صفحات مهم مثل صفحه اصلی و صفحه خدمات را تولید میکنیم و سپس به سراغ مقالات میرویم.
  3. سوم یک سری اقدامات تکنیکال سطح بالاتر مثل بهینه سازی سرعت و افزودن اسکیماها و همینطور AMP کردن سایت را انجام میدیم.
  4. در پایان هم شروع می کنیم به بهینه سازی سئو خارجی سایت، خرید بک لینک، سوشیال سیگنال و دیگر اقداماتی که اعتبار سایت نزد گوگل را بالا میبره.

در این میان ممکن است بعضی از حوزه های پزشکی رقابت شدیدی داشته باشد. در این شرایط، هم سرعت تولید محتوا را در سایت شما بیشتر میکنیم و هم تمرکز بیشتری روی سئوی خارجی می گذاریم.

عوامل مهم برای سئو پزشکی

  1. هدفتان از سئو سایت پزشکی چیست؟

شاید در نگاه اول موضوع بی ارزشی به نظر برسد، اما قدم اول سئو سایت پزشکی، مشخص کردن هدفت است. در واقع باید مشخص شود که به چه دلیلی میخواهید در نتایج جستجو دیده شوید؟

این دلیل دقیقا همان چیزی است که مشخص میکند باید چه استراتژی های محتوا و سئویی را پیش بگیرید؟ مثلا اگر هدف تان برندسازی باشد، قطعا باید روی مقالات آموزشی تمرکز بیشتری بگذارید. علاوه بر این در این شرایط باید سعی کنید مخاطبان را به بهانه مقالات جذاب در سایت بیشتر نگاه داشته و حتی آنها را به شبکه های اجتماعی تان راهنمایی کنید.

در مقابل اگر هدف شما نوبت دادن مستقیم به کاربران باشد، باید در صفحات مختلف سایت شماره تماس تان را قرار بدیم، در مقالات به صفحه نوبت دهی لینک بدیم و در بخش منو لینک صفحات مهمی مثل صفحه نوبت دهی (یا حتی لینک صفحه اختصاصی تان در سایت های نوبت دهی) را قرار بدیم.

به طور کلی بعد از مشخص شدن هدف تان، میتوانید در مورد اینکه باید چه نوع محتواهایی در سایت منتشر کرده و اینکه کاربران را بیشتر به کدام صفحات راهنمایی کنید، تصمیم بگیرید.

  1. حتما تحقیق کلمات کلیدی را جدی بگیرید

تحقیق کلمات کلیدی، یکی از مهم ترین قدم های سئو پزشکی است که در آن، کلمات کلیدی کسب و کارمان را پیدا میکنیم. در واقع در این فرآیند ما از یک سری ابزار کمک گرفته و متوجه میشویم که کاربران برای رسیدن به سایتی مثل سایت ما، چه کلماتی را جستجو میکنند؟

ابزارهای متفاوتی به نشان دهنده این هستند که کاربران مثلا در چه زمینه ایی ، چه کلمه هایی را جستجو میکنند. به این ترتیب متوجه میشویم باید در سایت، روی چه کلماتی کار کرده و محتوا بسازیم. البته تحقیق کلمات کلیدی خیلی تخصصی تر از این است که صرفا به کمک یک ابزار انجامش بدهید.

  1. تمرکز روی نظرات مثبت کاربران در GOOGLE MAP 

به طور کلی نه فقط در سایت های پزشکی که در همه کسب و کارها، گوگل برای بررسی اعتبار، نیم نگاهی هم به نظراتی دارد که کاربران در موردتان در نقشه گوگل منتشر میکنند.

این یعنی اگر نظرات مثبت بیشتری در نقشه کسب و کارتان وجود داشته باشد، احتمال قدرت گرفتن وب سایت تان افزایش پیدا میکند. همینطور ممکن است گوگل به دیگر سایت هایی که نظرات کاربران را در مورد شما و کسب و کارتان منتشر میکنند هم توجه کرده و با بررسی آنها، رتبه سئوی تان را کاهش یا افزایش بدهد.

البته اگر به سئو هم کاری نداشته باشیم، امروز خیلی از کاربران قبل از انتخاب دکتر مورد نظر، ابتدا به سراغ نظرات نقشه گوگل آنها رفته و با بررسی آن، نسبت به او قضاوت کرده و تصمیم میگیرند. بنابراین در هر حال باید با دعوت از مخاطبان به نظر دادن، با افزایش کیفیت خدمات و هر راهکار دیگری، سعی در جلب نظرات مثبت بیشتر کنید.

  1. رقبا را معرفی کنید!

با توجه به پرسرچ بودن کلماتی مثل “بهترین پزشک قلب تهران” یا “پزشکان متخصص عروق شیراز” و دیگر کلمات مشابه، قطعا نوشتن مقالاتی که هم خودتان هم رقبا را معرفی کند، بازخورد بسیار زیادی برای کسب و کارتان خواهد داشت. اما چرا؟ اصلا چرا باید رقبا را معرفی کنیم؟

خب اول از همه اینکه مجبوریم! چراکه وقتی مخاطبی کلمه ای مثل پزشکان قلب تهران را جستجو میکند، الزاما باید مقاله ای داشته و لیست پزشکان را در آن بیاوریم وگرنه اصلا مقاله ما سئو نمیشود. اما در ادامه: به نظر شما بهتر است رقبای تان نام شما را در مقاله سایت شان بیاورند یا شما؟ من میگویم شما چون در این حالت هم میتوانید نام خودتان را در ابتدای لیست قرار داده و هم راحت تر خودتان را به مخاطبان معرفی کنید.

  1. یادتان باشد که شما یک سایت YMYL هستید

سایت های YMYL در واقع آن دسته از سایت هایی هستند که مطالب شان مرتبط به جان و مال مردم است! دقیقا مثل یک سایت پزشکی. با توجه به حساسیتی که محتوای این سایت ها دارد، گوگل با دقت زیادی آنها را بررسی کرده و وسواسانه رتبه های شان را افزایش میدهد. با توجه به این موضوع و برای اینکه مورد توجه گوگل قرار بگیرید، به این نکات دقت کنید:

  • حتما مقالات سایت تان را از منابع معتبر تخصصی وب پیدا کنید،
  • ترجیحا به منابع مقالات تان لینک بدهید،
  • نام نویسنده را در کادری در انتهای مقاله قرار بدهید،
  • بهتر است از کدهای اسکیما در سایت تان استفاده کنید،
  • همینطور پیشنهاد میکنم اسکیمای نویسنده را به مقالات تان اضافه کنید،
  • در نهایت محتواهای بی کیفیت را از سایت تان حذف کنید.
  1. صفحات اصلی سایت را بسازید

همانطور که بالاتر هم گفتم، گوگل نسبت به سایت هایی مثل سایت های پزشکی حساسیت زیادی دارد. بنابراین شما باید هر تکنیک و راهکاری را برای کاهش این حساسیت به کار بگیرید. یکی از همین راهکارها، ساخت صفحات مهم سایت است. کدام صفحات؟

  • اول از همه صفحه اصلی سایت را با محتواهای مختلف به یک صفحه کامل تبدیل کنید که مخاطبان را به مقاصد مورد نیاز راهنمایی کند،
  • بعد از این، حتما صفحه درباره ما کامل و شیکی در سایت بسازید،
  • در نهایت در صفحه تماس با ما تمامی راه های ارتباطی، آدرس، شماره تماس و… تان را قرار بدهید.

به این ترتیب گوگل راحت تر به برندتان اعتماد میکند.

  1. مراقب تبلیغات زیاد باشید

یکی از اشکلات نسبتا رایج در سئو سایت های پزشکی، این است که مدیران این سایت ها تبلیغات زیادی در آنها قرار میدهند! اما تبلیغات چه ربطی به سئو دارد؟ خب از سال 2017 و طبق آخرین بروزرسانی الگوریتم گوگل، الگوریتم fred به وب سایت هایی که ترجیح میدهند محتوا را فدای تبلیغات کنند، شک کرده و اعتبار سئو آنها را کاهش میدهد.

بنابراین پیشنهاد میکنم در صورتی که قصد تبلیغ خدمات و محصولات تان در سایت را دارید، این کار را به اندازه معقول انجام داده و آنقدر تبلیغ نکنید که مخاطبان مجبور شوند برای رسیدن به محتوای اصلی سایت به دردسر بیوفتند.

  1. نسبت به برندسازی بی توجه نباشید

قبلا در مقاله سئو و برندسازی هم به این موضوع اشاره کردم که چقدر شناخته شده بودن برند شما، به افزایش قدرت سئو سایت تان کمک میکند. اما طبق برخی گفته ها، برندسازی برای سئو سایت های پزشکی اهمیت بیشتری نسبت به دیگر سایت ها دارد.

این یعنی عملا زمانی که کاربران نام وب سایت شما را در گوگل جستجو میکنند، وقتی در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مختلف از بقیه سایت ها گذشته و به سراغ سایت شما می آیند، زمانی که تعداد زیادی از آنها به شکل مستقیم و با وارد کردن آدرس سایت تان وارد آن میشوند و… اینها همه به گوگل نشان میدهد که برند معتبر و شناخته شده ای هستید و اعتبار سئوی تان را بیشتر میکند. اما چطور برندسازی کنیم؟ خب راهکارهای زیادی برای برندسازی در مقابل پای شما وجود دارد که 3 تا از بهترین ها، اینها هستند:

  • تولید محتوای اینستاگرام

در حال حاضر که اینقدر این شبکه اجتماعی در ایران پرطرفدار است، واقعا استفاده نکردن از آن منطقی به نظر نمیرسد. مخصوصا که در اینستاگرام مخاطبان هدف سایت های پزشکی، بسیار زیادی هستند و میتوانید با تولید محتوای ارزشمند و مستمر، آنها را به پیج خودتان جذب کنید. بعد از اینهم به مرور میتوانید مخاطبان را برای مطالعه مقالات علمی و مهم تر روانه سایت کنید.

به این ترتیب عملا آنها را با برندتان آشنا کرده و سایت را هم در معرض نمایش قرار داده اید. طبق تجربه ای که خودم از فعالیت در اینستاگرام سایت فرین آکادمی دارم، به شما میگویم که واقعا این شبکه اجتماعی برای برندسازی فوق العاده است.

  • تولید محتوای سایت

اگر صرفا به مدت 3 الی 4 ماه روی وب سایت کار کنید، محتوای جدید در آن منتشر کرده و کمی هم به سئو کردنش توجه کنید، در سرچ کنسول مشاهده خواهید کرد که به مرور آمار جستجوی نام برندتان در حال بالا رفتن است! در واقع بخشی از کاربرانی که از طریق مقالات سایت وارد آن میشوند، در صورت مطالعه مقالات ارزشمند دوباره به سمت شما برگشته (return visitor) و محتواهای جدیدتان را بررسی میکنند و خب خود این موضوع به سئو آن کمک خواهد کرد. پیشنهاد میکنم مقاله لیست خطا سرچ کنسول و راه حل های رفع خطاها را بخوانید.

  • ویدیو مارکتینگ

تجربه و تحقیقات به خوبی ثابت کرده اند که در این چند سال اخیر، مخاطبان علاقه بسیار بیشتری به ویدیوها نسبت به متن نشان داده اند. در این شرایط میتوانید با انتخاب یک رسانه مناسب مثل اینستاگرام، یوتیوب یا حتی در بدترین حالت آپارات، ویدیوهای ارزشمند منتشر کرده و مخاطبان جدیدی به سمت کسب و کارتان بیاورید.

  1. سئو خارجی هنوز هم مهم است

زمانی که صحبت از سئو خارجی میشود، اغلب کاربران به بک لینک فکر میکنند. البته که درست است چون مهم ترین فاکتور در سئو خارجی، لینک هایی است که از دیگر سایت ها به شما داده میشود. مخصوصا که رقابت در سایت های پزشکی بسیار بالاست و بک لینک ها هم نقش تعیین کننده ای در این رقابت دارند. اما علاوه بر بک لینک ها، موارد دیگری مثل سوشیال سیگنال و منشن بدون لینک هم اهمیت زیادی دارند.

منظور از سوشیال سیگنال، لایک ها، اشتراک گذاری ها، کامنت ها و… ای است که در شبکه های اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک و… کسب و کارتان دریافت میکنید. همینطور منظور از منشن بدون لینک، آورده شدن نام تان در سایت های سطح وب است.

در ویدیو زیر در مورد تجربیات تیم فرین برای سایت پزشکی پرداختیم که اگه میخواهید سایت پزشکی سئو کنید بهتون پیشنهاد میکنیم ببینید.

دلیل سئو کردن سایت های پزشکی چیست؟

یکی از مراحل شروع فرآیند بازاریابی برای هر کسب و کاری، پیدا کردن موتورهای جستجو است! مثلا اگر شما یک فروشگاه تلفن‌ همراه داشتید با بررسی های مختلف متوجه می‌شدید که مخاطبان تان برای رسیدن به کسب و کاری مثل شما، علاوه بر گوگل از سایت های آگهی رایگان مثل دیوار و شیپور استفاده کرده و البته بعضی های شان به سراغ سایت های تخفیف گروهی مثل تخفیفان و نت برگ هم می روند.

در مورد سایتهای پزشکی اصولا مخاطبان بیشتر از همه به گوگل اعتماد می‌کنند. مخصوصاً که به کمک آن می‌ توانند نظرات مخاطبان دیگر در مورد پزشک های مورد نظرشان را هم بخوانند. با توجه به این باید بخش زیادی از تمرکز شما روی موتور جستجوی گوگل باشد و به همین دلیل است که ما سایت های پزشکی را برای دیده شدن در گوگل سئو میکنیم.

 

انواع روش های سئو سایت پزشک

اگر نظر من را بخواهید، به طور کلی سئو کردن سایت های حوزه سلامت 2 روش دارد! در روش اول هدف فقط و فقط رتبه گرفتن در گوگل است. این روش در گذشته بسیار پر مخاطب بود و حتی همین امروز هم بسیاری از گروه های سئو، از این روش جلو میروند. مهمترین ویژگی این نوع، فعالیت فله ای در تولید محتواست! یعنی چه؟ یعنی سئوکار اقدام به تولید تعداد زیادی محتوا روی کلمات کلیدی مختلف در زمان کم می کند. مثلا اگر در حوزه زیبایی فعالیت می کنید، ممکن است طی 1 ماه، 30 محتوا با کلماتی مثل هزینه عمل دماغ، نکات عمل دماغ، آیا عمل دماغ درد دارد، و… برای شما تولید میشود.

اما نکته اینجاست که کیفیت این محتواها کمی پایین است و بیشتر هدف از تولیدشان این بوده که محتوا در گوگل دیده شده و مخاطب بتواند با برند و سایت پزشک آشنا شود. در هر حال با توجه به اینکه محتوای درون این صفحات خیلی برای کاربر ارزشمند نیست، حتی در صورت سئو شدن صفحات، خیلی از کاربران از طریق آنها تبدیل به مخاطب شما نخواهند شد.

روش و نوع دوم سئو سایت های پزشکی که من علاقه زیادی به آن دارم، نوع تخصصی است. در این روش حتی اگر پزشک زمان کافی برای تولید محتوا نداشته باشد، از او می‌خواهیم برای ساختن محتواها به محتوانویس کمک کند. مثلاً ممکن است یک هفته قبل، کلماتی مثل همان هزینه عمل دماغ، نکات عمل دماغ و… را برای او در واتساپ ارسال کنیم و از او بخواهیم مهم ترین نکاتی که به ذهنش می رسد را در مورد هر کلمه برای محتوا نویس در قالب صوت یا ویدیو بفرستد. به این ترتیب محتوانویس میتواند به کمک تخصص خود پزشک، محتوایی تولید کند که واقعاً از جنس تجربه است. قطعا بازدهی و البته نرخ تبدیل این نوع محتواها بیشتر از روش تولید محتوای فله ای است.

 

هزینه سئو سایت پزشکی چقدر است؟

اینکه بپرسید هزینه سئو سایت پزشکی چقدر است، دقیقا مثل این است که یک مراجع به سراغ شما آمده و بپرسد هزینه عمل چقدر است؟ خب جواب این سوال به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد! اینکه عمل چه عملی باشد، مشکل مراجع دقیقا چه چیزی باشد، بخواهد در کدام بیمارستان عمل کند، عمل چقدر زمان ببرد و بسیاری از موارد دیگر!

در واقع قیمت ها در سئو نسبت به رقابت تعیین می‌شود. مثلاً رقابت در حوزه خرید بلیط قطار و به طور کلی حوزه سفر در سطح وب فارسی بسیار بالاست. پس وقتی ما یک کارفرما داشته باشیم که بخواهد سایتش را در این حوزه سئو کند باید هزینه‌های محتوا و همینطور سئوی خارجی بسیار زیادی برای آن در نظر بگیریم. اما اگر کارفرما بخواهد سایتش را در حوزه کم رقابتی مثل خرید و فروش بخاری سئو کند، قطعاً هزینه هایش نسبت به حوزه دیگر به شدت پایین می آید. در مورد سایتهای پزشکی هم به همین شکل است. در واقع سئو کردن یک سایت در حوزه دندانپزشکی با یک سایت در حوزه چشم پزشکی از زمین تا آسمان فرق دارد و قیمت ها متفاوت است.

علاوه بر اینها نکته دیگری که در تعیین قیمت SEO سایت پزشکی نقش مهمی دارد، نیاز کارفرماست! مثل ممکن است یک کارفرما صرفاً بخواهد با 5 کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل قرار بگیرد در حالی که کارفرمای دیگر نیاز به 40 کلمه کلید دارد. این موضوع هم دوباره روی قیمت تاثیر گذار خواهد بود.

کلام آخر؛ همه چیز سئو نیست!

به عنوان کلام آخر؛ در هر حال هدف شما از سئو کردن سایت پزشکی، افزایش موفقیت و رشد کسب و کارتان است و خب تنها راهی که برای رسیدن به این هدف وجود دارد، صرفا سئو نیست. بلکه امروزه باید برای رشد به جز سئو به شبکه های اجتماعی، سایت های نوبت دهی آنلاین، حتی سایت های ویزیت آنلاین و… هم توجه کرده و با آنها همکاری کنید. چراکه سلیقه مخاطبان در حال تغییر است و نمیتوانید نسبت به این موضوع بی توجه باشید.

نکات مربوط به سئو سایت پزشکی چیست؟

هدف تان از سئو را مشخص کنید 

لطفا تحقیق کلمات کلیدی را جدی بگیرید 

روی نظرات مثبت کاربران در GOOGLE MAP تمرکز کنید

رقبا را معرفی کنید! 

و …

برای سایت های پزشکی تبلیغات برویم؟

پیشنهاد میکنم در صورتی که قصد تبلیغ خدمات و محصولات تان در سایت را دارید، این کار را به اندازه معقول انجام داده و آنقدر تبلیغ نکنید که مخاطبان مجبور شوند برای رسیدن به محتوای اصلی سایت به دردسر بیوفتند.

جمع بندی

دیگر مقالات و بلاگ ها

برترین سایت های تجهیزات پزشکی

برترین سایت های تجهیزات پزشکی

سایت های تجهیزات پزشکی

ادامۀ مطلب
سئو سایت پزشکی

سئو سایت پزشکی

پزشکان با معرفی خود و خدماتشان در وبسایتشان می توانند با سئو سایت پزشکی خودشان، افرادی که به دنبال متخصصین در آن حوزه در موتور های جست و جو و هستند را به سمت خودشان جذب کنند.

ادامۀ مطلب
نکات کاربردی سئو سایت پزشکی

نکات کاربردی سئو سایت پزشکی

سئو سایت پزشکی در حوزه‌های مختلف‌ این حرفه متفاوت است و باید مطابق با موارد و کلمات کلیدی خاصی اجرا شود. موتورهای جستجو می‌توانند مطالب را رتبه بندی کنند .

ادامۀ مطلب