بازاریابان و صاحبان کسب و کار در صنعت مراقبت های بهداشتی و پزشکی با چالش های منحصر به فردی در دستیابی به اهداف خود روبرو هستند که شبیه هیچ صنعت دیگری نیست. موفقیت در کسب و کارهای حوزه پزشکی و برند سازی در آن مستلزم این است که شما درک روشنی از نحوه عبور از این چالش ها داشته باشید.
برندینگ پزشکی به عملکرد میان رشته ای اشاره دارد که شامل توسعه، برقراری ارتباط، و اجرای استراتژی های بازاریابی مشتری محور و علمی معتبر برای جذب مخاطبان مختلف بیمار است. در این مقاله، به ۷ مورد از چالش برندسازی پزشکی می پردازیم و راه حل هایی برای غلبه بر آنها برای هدایت کسب و کار جدید ارائه می دهیم.
شاید دلیل این سو برداشت در کشور ما، بهویژه در حوزه درمان و پزشکی، استفاده غیراصولی از بازاریابی مراکز درمانی است. بسیاری از کلینیکها به نام بازاریابی، فعالیتهای تبلیغاتی بدون چارچوب مشخص و گاهی کاملا اشتباه انجام میدهند. انجمن بینالمللی مارکتینگ، از واژه بازاریابی چنین تعریفی دارد:
“شناخت محیط، شناسایی روشهای ارتباطی و اطلاعرسانی به جامعه هدف و در نهایت ایجاد یک ارتباط با مخاطب.”
بر اساس چنین تعریفی، مراکز درمانی در تمام کشورهای پیشرفته دنیا (بیمارستانها، کلینیکها، پاراکلینیکها و آزمایشگاهها) از دانش بازاریابی درمان و دیجیتال مارکتینگ پزشکی بهره میگیرند. البته در بازاریابی کلینیک پزشکی، همواره باید خط قرمزها و محدودیتهای حوزه درمان مورد توجه قرار گیرد.
ما در شرکت رایا به همین نکته ظریف “وجود تفاوت ذاتی خدمات درمانی با دیگر حوزهها” توجه ویژهای داریم. با در نظر گرفتن شرایط کشورمان در بهکارگیری دانش مدیکال مارکتینگ، سالها است که سعی در بومیسازی و معرفی استراتژیهای کارآمد برای پزشکان، دندانپزشکان و مدیران مراکز درمانی، داشتهایم.